مطالب آموزشی

معرفی روتور و انواع آن

انواع روتور عامل متحرک در موتور الکتریکی هستند. جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع پمپ با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

روتور جزو عوامل متحرک سیستم الکترومغناطیسی در موتور الکتریکی، ژنراتور و دینام می‌باشد. چرخش آن به دلیل فعل و انفعالات بین سیم پیچ‌ها و میدان‌های مغناطیسی بوده که باعث ایجاد گشتاور در اطراف محور روتور می شود. در این مطلب به معرفی انواع روتور می‌پردازیم. جهت آشنایی با انواع پمپ و کاربرد آن و یا اطلاع از قیمت و خرید پمپ با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

روتور و انواع آن

موتورهای القایی (ناهمزمان)، ژنراتورها و دینام‌ها (سنکرون) دارای سیستم الکترومغناطیسی متشکل از استاتور و روتور هستند. در موتور القایی برای روتور دو طرح وجود دارد: قفس سنجاب و زخم. در ژنراتورها و دینام ها، طرح‌های روتور قطب برجسته یا استوانه ای هستند. در ادامه به معرفی انواع روتور می‌پردازیم.

روتور قفس سنجابی

روتور قفس سنجابی متشکل از فولاد چند لایه در هسته با میله های مس یا آلومینیوم با فاصله مساوی است که به صورت محوری در اطراف محیط قرار گرفته و به طور دائمی در انتهای آن توسط حلقه های انتهایی کوتاه می شود. این ساخت و ساز ساده و ناهموار، آن را برای بسیاری از برنامه ها مورد علاقه قرار داده است. این مجموعه دارای یک پیچ و تاب است: میله ها به منظور کاهش هارمونیک مغناطیسی و شکاف و کاهش تمایل به قفل شدن، به صورت مایل یا کج هستند.

دندان‌های روتور و استاتور که در استاتور قرار دارند، می توانند قفل شوند. وقتی که در تعداد مساوی باشند و آهن ربا خود را به طور مساوی از هم دور کند، در مقابل چرخش در هر دو جهت است. یاتاقان ها در هر انتها روتور را در محفظه خود نصب می کنند، در حالی که یک انتهای شافت بیرون زده است تا امکان اتصال بار را فراهم کند. در بعضی از موتورها، در انتهای غیر راننده پسوند سنسورهای سرعت یا سایر کنترل‌های الکترونیکی وجود دارد. گشتاور تولید شده از طریق روتور به سمت بار حرکت می کند.

روتورقطب برجسته

روتورقطب برجسته شامل آهن ربای بزرگ با قطب‌هایی است که از ورقه‌های فولادی ساخته شده و از هسته روتور خارج می‌شوند. قطب ها با جریان مستقیم تأمین می شوند یا توسط آهن رباهای دائمی مغناطیسی می شوند. آرماتور با سیم پیچ سه فاز روی استاتور است که در آن ولتاژ القا می شود.

جریان مستقیم (DC)، از یک تحریک کننده خارجی یا از یک پل دیود نصب شده روی شافت روتور، یک میدان مغناطیسی تولید می کند و به سیم پیچ های میدان چرخان انرژی می بخشد و جریان متناوب به طور همزمان سیم پیچ های آرماتور را فعال می کند.

انواع روتور عامل متحرک در موتور الکتریکی هستند. جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع پمپ با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

روتورغیر برجسته

روتور استوانه ای شکل از یک شافت فولادی جامد ساخته شده است که دارای شکاف هایی در امتداد طول سیلندر برای نگه داشتن سیم پیچ های میدان روتور است که میله های مسی چند لایه در شکاف ها قرار می گیرند و توسط گوه ها محکم می شوند. شکاف ها از سیم پیچ های عایق بندی شده و در انتهای روتور توسط حلقه های لغزش نگه داشته می شوند. یک منبع جریان مستقیم خارجی (DC) به حلقه های لغزشی که بصورت متمرکز نصب شده اند و قلم موها در امتداد حلقه ها قرار دارند متصل می شود.

برس ها با حلقه های لغزش چرخان تماس الکتریکی برقرار می کنند. جریان DC نیز از طریق تحریک بدون برس از یکسوساز سوار شده بر شافت دستگاه که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند ، تأمین می شود.

صنایع پمپ سازی ملل

صنایع پمپ سازی ملل با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص خود محصولات بسیار با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه نموده است .این شرکت به واسطه بومی سازی کردن تولید انواع پمپ کف کش و لجن کش کلیه قطعات انواع پمپ را در داخل کشور تولید کرده و به همین علت مشتریان، دیگر نگران تامین قطعات انواع پمپ تولید شده نخواهند بود. کلیه پمپ های کف کش تولید شده در این صنعت دارای گارانتی معتبر بوده و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع پمپ لجن کش به پمپ ملل اعتماد کنید.

صنایع پمپ سازی ملل پس از سال‌ها تولید در زمینه الکترو پمپ های کف‌کش شناور با استفاده از تکنولوژی جدید و پس از کسب تجربه در تولید انواع برند های مختلف اکنون محصول جدید خود را به نام پمپ ملل تولید و روانه بازار نموده است این محصول از بهترین نوع آلیاژ و تکنولوژی جدید تولید شده است. جهت سفارش انواع پمپ کف کش و پمپ لجن کش و یا اطلاع از قیمت و خرید پمپ کف کش و انواع آن با ما تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *