مطالب آموزشی

انواع پمپ ها در صنعت نفت و گاز

جهت آشنایی با انواع پمپ صنعتی مانند: پمپ سانتریفیوژ ، پمپ‌ پیستونی و... و اطلاع از قیمت و خرید انواع پمپ با صنایع پمپ سازی ملل در تماس باشید

پمپ های صنعتی از انواع دستگاه‌های اساسی مورد نیاز در هر مرحله از عملیات نفت و گاز هستند. اصولاً، آنها به انتقال مایعات فرآیند از یک نقطه به نقطه دیگر کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان از پمپ برای انتقال نفت خام از مخزن ذخیره به خط لوله و از پمپ های گل برای گردش گل حفاری در داخل حلقه سوراخ حفاری و برگشت به مخزن ذخیره سازی برای تصفیه مجدد استفاده کرد. جهت آشنایی با انواع پمپ صنعتی مانند: پمپ سانتریفیوژ ، پمپ‌ پیستونی و… و کاربرد آن و یا اطلاع از قیمت و خرید انواع پمپ مانند پمپ لجن کش با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

۶ نوع پمپ صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

در عملیات نفت و گاز، مایعات فرآیند از آسان تا دشوار ممکن است. بسته به ماهیت ماده ای که می‌خواهید منتقل کنید و میزان جریان مورد نیاز شما ، به یک پمپ مناسب برای نیازهای خود نیاز خواهید داشت. در این مقاله به معرفی انواع پمپ صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و روش کار آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مختلف پمپ های صنعتی برای انتقال مایعات در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود. پمپ های مورد استفاده در O&G را می‌توان بر اساس طراحی و ساخت آنها طبقه بندی کرد و به طور کلی در ۶ دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • پمپ های سانتریفیوژ
  • پمپ های دنده ای
  • پمپ های دیافراگم
  • پمپ های اندازه گیری
  • پمپ های حفره ای پیشرونده
  • پمپ‌ های پیستونی رفت و برگشتی

پمپ‌های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ متداول ترین انواع پمپ‌های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ‌های سانتریفیوژ از چرخش پروانه پمپ از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کنند تا مایع را به داخل پمپ برده و از طریق قسمت گریز از مرکز به تخلیه مجبور کنند. جریان از طریق پمپ توسط شیرهای کنترل جریان تخلیه کنترل می‌شود.

پمپ‌های سانتریفیوژ تک مرحله ای در درجه اول برای انتقال مایعات با ویسکوزیته پایین که به دبی زیاد نیاز دارند، استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً به عنوان بخشی از شبکه پمپ بزرگتر شامل پمپ‌های گریز از مرکز دیگر مانند واحدهای پمپ چند مرحله ای افقی برای حمل و نقل نفت خام یا پمپ‌های تزریق آب مورد استفاده در بازیابی ثانویه روغن و گاز استفاده می‌شوند.

پمپ‌ های پیستونی رفت و برگشتی

پمپ های پیستونی از پر کاربرد ترین پمپ‌های صنعتی در صنعت نفت و گاز هستند. پمپ‌های پیستون با استفاده از حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها فشار مایعات را در یک سیلندر محصور به سیستم لوله کشی وارد می‌کنند. پمپ‌های پیستون پمپ‌های دبی ثابت در نظر گرفته می‌شوند زیرا در یک سرعت مشخص، با وجود فشار سیستم و دبی ثابت است. سوپاپ تسکین دهنده یک قسمت اساسی در هر سیستم لوله کشی تخلیه پمپ پیستون است تا از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله کشی جلوگیری کند.

 پمپ‌های دیافراگم

پمپ‌های دیافراگم یکی از متنوع ترین انواع پمپ‌های روغن و گاز در صنعت هستند و از طریق جابجایی مثبت با شیر و دیافراگم ، مایعات را منتقل می‌کنند. اصل کار این پمپ این است که کاهش حجم باعث افزایش فشار در خلا و بالعکس می‌شود. پمپ‌های دیافراگم برای عملیات انتقال مایعات با حجم زیاد در پالایشگاه‌های نفت مناسب هستند. آنها همچنین به دلیل قطعات متحرک کمتر و اصطکاک کمتر در حین کار، به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نسبت به پمپ‌های جابجایی مثبت نیاز دارند و در طراحی‌های جمع و جور موجود است.

در نقطه ضعف، پمپ‌های دیافراگم مستعد ابتلا به “چشمک” هستند؛ شرایط کم فشار در داخل سیستم که باعث کند شدن عملکرد پمپاژ می‌شوند. خوشبختانه با استفاده از تنظیم کننده فشار برگشت می‌توان چشمک‌ها را اصلاح کرد. به همین دلیل ، آنها برای عملیات پمپاژ مداوم یا از راه دور مناسب نیستند زیرا به طور کلی شرایط فشار بالا را ندارند.

صنایع پمپ سازی ملل

صنایع پمپ سازی ملل با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص خود محصولات بسیار با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه نموده است .این شرکت به واسطه بومی سازی کردن تولید انواع پمپ کف کش و لجن کش کلیه قطعات انواع پمپ را در داخل کشور تولید کرده و به همین علت مشتریان، دیگر نگران تامین قطعات انواع پمپ تولید شده نخواهند بود. کلیه پمپ های کف کش تولید شده در این صنعت دارای گارانتی معتبر بوده و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع پمپ لجن کش به پمپ ملل اعتماد کنید.

صنایع پمپ سازی ملل پس از سال‌ها تولید در زمینه الکترو پمپ های کف‌کش شناور با استفاده از تکنولوژی جدید و پس از کسب تجربه در تولید انواع برند های مختلف اکنون محصول جدید خود را به نام پمپ ملل تولید و روانه بازار نموده است. این محصول از بهترین نوع آلیاژ و تکنولوژی جدید تولید شده است. جهت سفارش انواع پمپ کف کش و پمپ لجن کش و یا اطلاع از قیمت و خرید پمپ کف کش و انواع آن با ما تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *