مطالب آموزشی

پمپ سانتریفیوژ و عملکرد آن

این مقاله به معرفی پمپ سانتریفیوژ و کاربرد آن میپردازد. جهت خرید انواع پمپ پمپ کف کش و لجن کش به صنایع پمپ سازی ملل مراجعه فرمایید.

پمپ وسیله مکانیکی است که به طور کلی برای بالا بردن مایع از سطح پایین به سطح بالاتر استفاده می‌شود. این امر با ایجاد فشار کم در ورودی و فشار زیاد در خروجی پمپ حاصل می‌شود. به دلیل فشار کم ورودی، مایع از جایی که قرار است ذخیره یا تأمین شود، بالا می‌رود. با این حال، کار باید توسط یک محرک اصلی انجام شود تا بتواند انرژی مکانیکی به مایعات منتقل کند که در نهایت به انرژی فشار تبدیل می شود. در این مطلب به تعریف پمپ سانتریفیوژ، انواع پمپ‌های سانتریفیوژ و روش کار این پمپ‌ها می‌پردازیم. جهت آشنایی با انواع پمپ و کاربرد آن و یا اطلاع از قیمت و خرید انواع پمپ مانند پمپ کف کش و لجن کش به صنایع پمپ سازی ملل مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید:خرید پمپ کف کش و لجن کش در صنایع پمپ ملل

پمپ سانتریفیوژ و انواع آن

پمپ روتودینامیکی یک ماشین جنبشی است که در آن انرژی به طور مداوم توسط یک پروانه یا روتور چرخان به مایع پمپاژ می شود. در مقایسه با پمپ جابجایی مثبت که در آن یک مایع با به دام انداختن مقدار ثابت مایع و مجبور کردن حجم به دام افتاده در تخلیه پمپ، نمونه‌هایی از پمپ‌های روتودینامیکی شامل افزودن انرژی جنبشی به سیال مانند استفاده از پمپ گریز از مرکز برای افزایش سرعت یا فشار مایع است.

انواع پمپ های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ را می توان در فاکتورهای مختلف از جمله طراحی، ساخت، برنامه‌ها، سرویس و غیره طبقه بندی کرد.

با توجه به انواع مراحل:

پمپ یک مرحله ای:

  • به عنوان پمپ تک پروانه شناخته می شود.
  • در طراحی ساده و در نگهداری آسان است.
  • برای دبی‌های زیاد و تاسیسات کم فشار ایده آل است.

پمپ دو مرحله ای:

  • دو پروانه دارد که در کنار هم کار می کنند.
  • برای کاربردهای متوسط ​​استفاده می شود.

پمپ‌های چند مرحله ای:

  • دارای سه یا چند پروانه به صورت سری است.
  • آنها برای کاربردهای بالای سر استفاده می‌شوند.

با توجه به نوع تقسیم:

تقسیم محوری:

  • به دلیل سهولت در نصب و نگهداری، به طور افقی نصب می‌شوند.
  • در این نوع پمپ‌ها، پوشش ولت به صورت محوری تقسیم شده و خط تقسیم شده ای که در آن پوشش پمپ جدا می شود، در مرکز شافت قرار دارد.

تقسیم شعاعی:

در آن حالت پمپ به صورت شعاعی شکافته شده و شکاف پوشش ولت عمود بر خط مرکز شافت است.

با توجه به نوع ولت:

پمپ ولتاژ تنها:

  • این معمولا برای پمپ‌های کم ظرفیت استفاده می شود، زیرا دارای اندازه ولت کم است.
  • ریخته گری سایز کوچک دشوار است اما از نظر کیفیت خوب است.
  • بار شعاعی بالاتری دارند

پمپ دو ولت:

  • این دو ولت است که با فاصله ۱۸۰ درجه از هم قرار دارند.
  • از قابلیت تعادل بین بارهای شعاعی برخوردار است.
  • رایج ترین طرح مورد استفاده است.

بیشتر بخوانید:خرید پمپ کف کش و لجن کش در صنایع پمپ ملل

این مقاله به معرفی پمپ سانتریفیوژ و کاربرد آن میپردازد. جهت خرید انواع پمپ پمپ کف کش و لجن کش به صنایع پمپ سازی ملل مراجعه فرمایید.

روش کار پمپ‌سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ پر کاربرد ترین دستگاه پمپاژ مورد استفاده در دنیای هیدرولیک است، که در آن آب از مخزن در مرکز پروانه می آید و از بالای پمپ خارج می‌شود. پروانه قلب سیستم نامیده می‌شود. که سه نوع دارند: ۱. پروانه باز، ۲. پروانه نیمه باز، ۳. پروانه محصور، که در آن پروانه محصور بهترین بازده را می دهد. پروانه‌های محصور دارای یک سری پره‌های خمیده به عقب هستند که بین دو صفحه قرار گرفته اند. همیشه در آب خواهد ماند. وقتی پروانه شروع به چرخش می کند، مایعی که پروانه در آن قرار دارد نیز می چرخد.

وقتی مایع شروع به چرخش می کند، نیروی گریز از مرکز در ذرات سیال القا می‌شود. به دلیل نیروی گریز از مرکز، هم فشار و هم انرژی جنبشی مایع افزایش می یابد. همانطور که نیروی گریز از مرکز در ذرات سیال رخ می دهد، در نازل ورودی (در هنگام مکش) فشار کاهش می یابد. فشار نسبتاً کمتر از فشار جو خواهد بود. چنین فشار کم به مکش مایعات از انبار کمک می کند. اما اگر نازل ورودی (در هنگام مکش) خالی باشد یا با هوا پر شود به پروانه آسیب می رساند. اختلاف فشار ایجاد شده در نازل ورودی (هنگام مکش) و فشار اتمسفر برای مکش مایع از مخزن بسیار کمتر خواهد بود. پروانه اگر داخل محفظه باشد. بنابراین مایع باید درون محفظه باشد. پوشش به گونه ای طراحی خواهد شد که حداکثر فشار را در خروجی وارد کند.

در پوشش  حداکثر قطر یا فضا در خروجی است (نازل تخلیه) و با حرکت به داخل قطر به تدریج کاهش می یابد. به همین دلیل حجم مایع در نازل تخلیه بیشتر است، بنابراین سرعت کاهش می یابد و با سرعت و فشار هر دو با هم عکس هستند، فشار افزایش می یابد. و افزایش فشار به دلیل غلبه بر مقاومت سیستم پمپاژ لازم است. اگر فشار در نازل ورودی (هنگام مکش) به زیر فشار بخار سیال برسد، حباب‌های هوا در داخل محفظه ایجاد می شوند. این وضعیت برای پمپ بسیار خطرناک است زیرا مایعات شروع به جوشیدن و تشکیل حباب می کند. این حباب‌ها به پروانه برخورد کرده و مواد آن را خراب می کنند. این وضعیت به کاویتاسیون معروف است. برای افزایش فشار در نازل ورودی (مکش) باید سر مقطع را کاهش دهیم.

صنایع پمپ سازی ملل

صنایع پمپ سازی ملل با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص خود محصولات بسیار با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه نموده است .این شرکت به واسطه بومی سازی کردن تولید انواع پمپ کف کش و لجن کش کلیه قطعات انواع پمپ را در داخل کشور تولید کرده و به همین علت مشتریان، دیگر نگران تامین قطعات انواع پمپ تولید شده نخواهند بود. کلیه پمپ های کف کش تولید شده در این صنعت دارای گارانتی معتبر بوده و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع پمپ لجن کش و کف کش به پمپ ملل اعتماد کنید.

صنایع پمپ سازی ملل پس از سال‌ها تولید در زمینه الکترو پمپ های کف‌کش شناور با استفاده از تکنولوژی جدید و پس از کسب تجربه در تولید انواع برند های مختلف اکنون محصول جدید خود را به نام پمپ ملل تولید و روانه بازار نموده است. این محصول از بهترین نوع آلیاژ و تکنولوژی جدید تولید شده است. جهت سفارش انواع پمپ کف کش و پمپ لجن کش و یا اطلاع از قیمت و خرید انواع آن‌ها با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

برای خرید به واتس اپ  ما مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *