مطالب آموزشی

انواع پمپ ها

پمپ جابجایی مایعات را به روش مکانیکی انجام می‌دهد.جهت آشنایی بیشتر با انواع پمپ و کاربرد آن و یا اطلاع از قیمت و خرید پمپ به صنایع پمپ ملل ...

وسیله‌ای که جا به جایی مایعات را به روش مکانیکی بر عهده دارد پمپ‌نامیده می‌شود. نام دیگر پمپ، تلمبه می‌باشد. این محصولات بر طبق مکانیسم جابجایی سیالات به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: بالابر، گرانشی و جابجایی مستقیم. جهت آشنایی بیشتر با پمپ و کاربرد آن، انواع پمپ از نظر کاربرد با صنایع پمپ سازی ملل همراه باشید. درباره انواع پمپ ها در ادامه بخوانید و برای خرید بهترین کفکش با قیمت مناسب با صنایع پمپ سازی ملل تماس بگیرید.

تعریف انواع پمپ ها و کاربرد آن

پمپ‌به دستگاهی گفته می‌شود که انرژی مکانیکی را از نوعی منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می‌کند، منتقل می‌کند؛ در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از پمپ افزایش پیدا می‌کند. در انواع پمپ ها تغییرات به وجود آمده در انرژی سیال همیشه به حالت تغییر فشار سیال صورت می‌گیرد. پمپ‌ها جهت انتقال سیال به یک ارتفاع مشخص و یا جابه جایی آن در یک سیستم هیدرولیک یا لوله‌کشی برای انجام کار مانند بالابرهای هیدرولیکی کاربرد دارند. پمپ‌دستگاهی می‌باشد که انتقال سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر را بر عهده دارد .

کاربرد‌پمپ

پمپ‌ها در صنعت و وسایل نقلیه کاربرد چشمگیری دارند. از جمله کاربرد آن‌ها می‌توان به پمپ بنزین، پمپ‌آب خودرو و پمپ‌های بزرگ برای پر کردن حوضچه‌های تعمیر کشتی اشاره کرد. تلمبه‌های قدیمی برای باد کردن چرخ دوچرخه، موتور سیکلت یا تایر خودرو کاربرد دارند که تلمبه باد نامیده می‌شوند.

انواع پمپ ها

پمپ‌ها دارای انواع گوناگونی می‌باشند. دسته‌بندی‌ مختلف، پمپ‌ها را بر پایه خصوصیات متفاوت آن‌ها طبقه‌بندی می‌کند. در یکی از معروف ترین این طبقه‌بندی‌ها، بر اساس شیوه انتقال انرژی از پمپ‌به سیال، پمپ‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

پمپ‌‌جابجایی مثبت: در این نوع از پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال به طور تناوبی یا پریودیک انجام می‌شود. موارد زیر از انواع پمپ‌های جا‌به‌جایی مثبت هستند:

انواع‌پمپ جا به جایی مثبت:

  • رفت و برگشتی (Reciprocating)
  • دورانی (Rotary)

پمپ‌‌دینامیکی: در این نوع‌پمپ انتقال انرژی به سیال به‌طور دائم می‌باشد. از جمله انواع این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جریان محوری (Axial)
  • گریز از مرکز (Centrifugal)

انواع پمپ از نظر کاربرد

پمپ‌‌ها با در نظر گرفتن کاربردشان دارای انواع گوناگونی می‌باشند. در ادامه به معرفی انواع پمپ می‌پردازیم.

پمپ‌های بهداشتی  (Sanitary Pumps):

انواع پمپ‌های بهداشتی پمپ‌هایی می‌باشند که در صنایع غذایی، دارویی و داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صنایع به دلیل اینکه رعایت نکات بهداشتی از اهمیت بالای برخوردار است، استانداردها باعث می‌شود تا تمام سطوح در برخورد با سیال، سطحی زبر داشته باشند.

پمپ‌های فاضلاب (Wastewater Pumps):

پمپ‌های فاضلاب یونیت‌های بسته‌ای دارای موتور و پمپ می‌باشند؛ در نتیجه این پمپ‌ها مناسب نصب درون حوضچه‌های فاضلاب و زیر آب هستند. این محصولات با توجه به اندازه ذراتی که توانایی پمپاژ آن‌ها را دارند به ترتیب برای ذرات کوچکتر پمپ‌کف‌کش و برای ذرات بزرگتر گاه پمپ لجن‌کش نامگذاری می‌شوند.

به طور معمول انواع پمپ‌های فاضلاب دارای موتور خشک با درجه حفاظت محفظه IP68 می‌باشند.

پمپ‌های شناور (Immersible Pumps):

پمپ‌های شناور، پمپ‌هایی می‌باشند که قسمت محفظه‌پمپ این محصولات در زیر آب قرار می‌گیرد، در صورتی که موتور این پمپ‌خارج از آب قرار دارد و هیچ گاه خیس نمی‌شود. محل نصب انواع این پمپ‌ها بالا یا بر روی دیواره مخازن می‌باشد.

پمپ‌های نصب در سوراخ عمیق

پمپ‌های سوراخ عمیق دارای دو مدل می‌باشد: پمپ‌نصب در سوراخ عمیق شناور و پمپ نصب در سوراخ عمیق چاهی که در آن موتور خیس نمی‌شود و با شفتی بلند به پمپ‌کوپل می‌شود. انواع این پمپ این بلند و باریک می‌باشند.

پمپ‌های دوزینگ (Dosing Pumps):

این پمپ‌ها در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت می‌باشند و از نوع دیافراگمی هستند. در این محصولات به دلیل وجود آب‌بندی دقیق و دیافراگم احتمال نشتی بسیار کاهش می‌یابد.

موتور‌پمپ

موتور پمپ‌ها با سوخت های  فسیلی کار می کنند به همین دلیل در مناطقی که برق وجود ندارد یا دسترسی به برق دشوار می‌باشد، بیشترین کاربرد را دارند.

قیمت و خرید پمپ کفکش در صنایع پمپ سازی ملل

همانطور که گفته شد ، قیمت  و خرید انواع پمپ کف کش با توجه به مشخصات فنی که دارند متفاوت است. صنایع پمپ سازی ملل ، تولید و عرضه کننده پمپ لجن کش میباشد که میتواند قیمت مناسب تمامی محصولات را با توجه به خرید بی واسطه شما ، تضمین کند. برای استعلام قیمت پمپ مورد نظر با ویژگی های مناسب با کاربرد خود و مشاوره خرید نوع پمپ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلگرام تولیدی پمپ صنعتی ملل

واتساپ تولیدی پمپ کفکش و لجن کش ملل

تماس با تولیدی پمپ کف کش ملل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *