مطالب آموزشی

تعمیر پمپ لجن کش-قطع مکرر پمپ

آموزش تعمیر پمپ لجن کش- قطع مکرر پمپ

شاید بارها شنیده باشید : “پمپ من در حال خاموش شدن است” “پمپ من مدام قطع می شود”. این یک مشکل رایج در مورد پمپ های لجن کش است. با سالها تجربه با پمپ های شناور، دردسرهای قطع کننده و بریکر پمپ یکی از رایج ترین مشکلاتی است که از مشتریان خود دریافت می کنیم.در مقاله آموزشی زیر نکات مربوط به تعمیر،نگهداری و سیم کشی پمپ در اختیارتان قرار داده شده است.در این مقاله با پمپ ملل پیشرو در صنعت پمپ سازی کشور همراه باشید.

چرا پمپ لجنکش من مدام قطع می کند؟

اگر متوجه قطع مکرر پمپ لجن کش شده اید ، مهم است که به سرعت به این مشکل رسیدگی کنید تا از آسیب به پمپ یا سایر اجزای الکتریکی جلوگیری کنید.همچنین مهم است که بدانید چرا این  اتفاق می افتد و چگونه از آن  جلوگیری کنید.از علل شایع این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اضافه بار:

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یک پمپ لجنکش،مکرر قطع کند، این است که جریان بیش از حدی که بریکر برای کنترل آن طراحی شده است می‌کشد. کشیدن بیش از حد جریان می تواند باعث گرم شدن بیش از حد سیم ها و قطعات شود که به پمپ آسیب می رساند یا حتی خطر آتش سوزی ایجاد می کند.

معمولا این اتفاق زمانی می افتد که پمپ با زباله یا موانع دیگر مسدود شده باشد. هنگامی که موتور پمپ برای غلبه بر این موانع سخت‌تر کار می‌کند، جریان بیشتری را از مدار الکتریکی می‌گیرد که می‌تواند باعث قطع شدن قطع کننده و در نهایت آسیب دیدن آن شود.

مشکلات سیم کشی:

یکی دیگر از دلایل بالقوه قطع شدن ، مشکلات سیم کشی است. مشکلات سیم‌کشی می‌تواند باعث اتصال کوتاه در موتورها یا پمپ‌ها شود و منجر به خاموش شدن کلیدهای مدار شود.

دلایل این امر عبارتند از:

۱-سیم کشی نادرست:

اگر سیم‌های برق موتور یا پمپ به سیم‌های اشتباه وصل شده باشند یا اگر قطبیت سیم‌های برق نادرست باشد، ممکن است باعث اتصال کوتاه شود که می‌تواند منجر به خاموش شدن کلیدهای مدار شود.

۲-سیم کشی بیش از حد:

اگر موتور یا پمپ به مداری متصل باشد که بار سنگینی را حمل می کند، ممکن است باعث خاموش شدن کلیدهای مدار شود. به عنوان مثال، اگر موتور یا پمپ به مداری متصل شود که دستگاه پرقدرت دیگری را نیز تغذیه می کند، ممکن است باعث اضافه بار شود.

۳-سیم کشی آسیب دیده:

اگر سیم‌های برق آسیب ببینند، مانند کهنه شدن، شکستن، فرسودگی یا ترک خوردن، ممکن است باعث اتصال کوتاه شود و منجر به خاموش شدن کلیدهای مدار شود.

۴-مشکلات سوئیچ:

سوئیچ شناور یکی از اجزای ضروری در پمپ لجنکش است که سطح آب را کنترل می کند و از پمپ در برابر آسیب ناشی از کارکرد خشک یا اضافه بار محافظت می کند. هنگامی که سوئیچ شناور ایراد دارد، می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند که ممکن است منجر به قطع شدن مکرر قطع کننده پمپ پمپ شود:

۵-سوئیچ معیوب:

اگر سوئیچ شناور نتواند بالا یا پایین بیاید، می تواند باعث شود که پمپ به درستی راه اندازی نشود یا متوقف شود، که می تواند منجر به اضافه بار یا کارکرد خشک شود و باعث شود که پمپ لجنکش خود را قطع کند.

۶-موقعیت نامناسب

اگر سوئیچ شناور گیر کند یا در موقعیت اشتباه ثابت شود، می‌تواند منجر به سیگنال‌های نادرست شود که باعث می‌شود پمپ پمپ به طور مکرر خاموش و روشن شود، که می‌تواند باعث شود که پمپ کارکن به طور مکرر قطع کننده خود را خاموش کند.

۷-مسائل مربوط به نشت

اگر سیم‌کشی که سوئیچ شناور را به هم وصل می‌کند آسیب ببیند، قطع شود یا کهنه شود، می‌تواند باعث شود سیگنال‌ها به درستی ارسال نشود و باعث شود پمپ کارکرد عادی نداشته باشد، که می‌تواند منجر به قطع شدن شکن پمپ پمپ شود.

گرفتگی پروانه:

گرفتگی پروانه می تواند فشار زیادی به موتور پمپ وارد کند و منجر به گرم شدن بیش از حد و افزایش جریان شود. پروانه به عنوان یک جزء چرخشی در داخل پمپ که مکش آب را از گودال مخزن ایجاد می کند، می تواند با زباله هایی مانند گل، ماسه یا شن مسدود شود.

سرعت جریان آب را کاهش می دهد و اصطکاک را اضافه می کند که به پمپ اجازه می دهد سخت تر کار کند. این افزایش حجم کار می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور پمپ شود و جریان بیشتری نسبت به مدارشکن طراحی شده برای کنترل آن بکشد، که می تواند باعث خاموش شدن قطع کننده و قطع برق پمپ شود.

 سرویس و نگهداری های مرتب

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از خاموش شدن یک پمپ آبگیر، تعمیر و نگهداری منظم است. این شامل تمیز کردن پمپ، بررسی سوئیچ شناور و بازرسی سیم‌کشی و اتصالات برای هر گونه آسیب یا سایش است.

سایز بندی مناسب

اطمینان حاصل کنید که سایز پمپ لجنکش مناسب با اندازه گودال و حوضچه ای است که در حال سرویس دهی است. یک پمپ بزرگ می تواند جریان بیش از حد را بکشد و مدار را اضافه بار کند و منجر به قطع شدن قطع کننده شود.

هنگام انتخاب پمپ لجنکش، اندازه کابل نیز مهم است. اگر پمپ برای کار در کارهای سنگین یا شرایط نامطلوب مانند کارگاه های ساخت و ساز، اجاره و مشاغل مورد نیاز است، توصیه می شود کابل ضخیم تری را انتخاب کنید.

نصب صحیح

اطمینان حاصل کنید که پمپ پمپ به درستی نصب شده است و تمام سیم کشی ها به درستی وصل و ایمن شده اند

رسیدگی سریع به مسائل

اگر متوجه هر گونه مشکلی در پمپ ، مانند صداها یا لرزش های غیرعادی شدید، به سرعت آن ها را برطرف کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید و از سفت شدن بریکر جلوگیری کنید.

اقدامات پیشگیرانه مانند نگهداری منظم، اندازه و نصب مناسب، آماده سازی زمستانی، و رسیدگی سریع به مشکلات می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند و اطمینان حاصل شود که پمپ پمپ شما به طور موثر و ایمن کار می کند.

 

صنایع پمپ سازی ملل با تولید کفکش و لجن کش باکیفیت ایرانی، به اشتغال کمک فراوانی کرده است. تمامی قطعات پمپ ملل (به‌ جز فلوتر) در ایران تولید می‌شود و از این حیث جزو شرکت‌های برتر ایرانی در زمینه تولید پمپ کفکش و پمپ لجنکش به شمار می‌رود.

کارخانه صنایع پمپ ملل در تهران، جاده ساوه نبش خیابان هفتم است و  در تمام ایران دارای نمایندگی رسمی است. پمپ ملل تولید انواع پمپ کف کش و لجن کش را دارد و در بخش محصولات میتوانید مدل های مختلف آن را مشاهده نمایید.

https://t.me/Melalpump

https://eitaa.com/pumpmelal

https://rubika.ir/pumpmelal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *