مطالب آموزشی

منظور از هد و دبی در پمپ های کفکش چیست؟

منظور از هد و دبی در پمپ کفکش-مشخصات پمپ های ملل

معمولا از پمپ‌های کف کش برای پمپاژ آب‌های تمیز و بدون آلودگی یا لجن استفاده می‌شود. پمپ‌های کف کش دارای در انواع گوناگونی وجود دارند و دسته بندی انها بر اساس معیارهای زیادی صورت خواهد گرفت. در خصوص انتخاب یک پمپ کفکش مناسب توجه به ویژگی هایی از جمله میزان دبی مورد نیاز، ارتفاع پمپ کفکش که از پایین ترین جایی که پمپ در آن قرار میگیرد تا بالاترین نقطه ای که سیال را در آن تخلیه میکند محاسبه میشود و نیز قطر لوله ی خروجی بسیار مهم میباشد. در واقع مهمترین نکته در انتخاب و خرید پمپ کف کش بر اساس هد ( ارتفاع پمپاژ آب ) و دبی ( حجم خروج آب ) است.در این مقاله آموزشی با پمپ ملل همراه باشید.

منظور از  هد (ارتفاع ) در پمپ کفکش

هد یا همان ارتفاع پمپاژ در حقیقت مقدار ارتفاعی است که با کسر تمام افت فشار های مسیر، میزان آبدهی مناسب را در نقطه مصرف به شما بدهد و بد اساس متر است.

مثال ۱:برای مثال عمق چاهی ۴ متر و ارتفاع ساختمانی که باید آب در آن پمپاژ شود سه طبقه معادل با ۹ متر است. بنابراین کل ارتفاع آبدهی معادل با ۱۳ متر لحاظ می شود. 

مثال ۲: فرض بفرمایید کف استخر یا مخزن آب شما در عمق ۴ متری زمین است. کل مسیر لوله کشی یا شیلنگ تا آخرین درخت در باغ شما نیز ۳۰ متر در نظر میگیریم. به طور تجربی میتوان هر ۱۰ متر طول لوله یا شلنگ را یک متر افت فشار در نظر گرفت. از طرفی، فشار حدودی مورد نیاز برای آبیاری را نیز نیم بار فشار معادل ۵ متر ستون آب در نظر میگیریم. حال شما ۴ متر استخر یا مخزن دارید ۳ متر افت لوله و ۵ متر فشار نهایی که در مجموع ۱۲ متر خواهد شد. اما فرض بر این است که در مسیر هیچگونه ۳ راهی، زانو، شیر و هر عاملی که باعث کاهش فشار شود، وجود ندارد.

از آنجایی که ممکن است بعداً این تجهیزات به سیستم اضافه شود، افت فشار حدودی آنها را نیز ۴ متر در نظر خواهیم گرفت. پس در نهایت یک کف کش ۱۶ متری جواب کار شما را خواهد داد.

نکات ضروری در مورد پمپ کف کش

منظور از دبی(حجم خروجی آب) در پمپ کف کفکش

آبدهی یا دبی عبارتست از مقدار حجم آب انتقال داده شده در زمان مشخص که عموماً بر حسب لیتر در دقیقه یا متر مکعب در ساعت محاسبه خواهد شد.باید توجه داشت که  اغلب آبدهی و هد پمپ رابطه عکس دارند، به عبارتی هر چه ارتفاع بیشتر شود، مقدار آبدهی کاهش خواهد داشت.

اما صنایع پمپ سازی ملل سعی نموده تا در محصولات تولیدی خود این مشکل را تا حدود زیادی مرتفع سازد، بعنوان مثال پمپ کفکش ۱۲ متری ۲ اینچ ملل (مدل M.01)  ۳۰۰ لیتر در دقیقه آبدهی دارد و برای حداکثر ۱۰ متر ارتفاع مناسب است و در همین حال، پمپ کفکش ۵۴ متری ۲ اینچ ملل (مدل M.05) نیز با هد ۵۴متری ، در حدود همان ۳۰۰ لیتر در دقیقه آبدهی دارد.

مشخصات فنی پمپ های کفکش ملل :

الکترو پمپ های کفکش ملل در مدل ¼,۱الی ۲ اینچ با ارتفاع ۱۲ ، ۲۲ ، ۳۰ ، ۴۵ ، ۵۴ ، و ۷۲ متری تولید و به بازار عرضه میگردد. پمپ های آب کفکش ملل در دو نوع تک فاز استیل و سه فاز استیل تولید میگردد.

قطعات ریخته گری شده این نوع پمپ ها از جنس آلومینیوم ، چدن و استیل تحت فشار ساخته شده و با دستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید و ماشین کاری میگردد.

 در تولید این نوع پمپ از پروانه های روبسته چند کاناله و شفت های تمام استیل استفاده شده است. حداکثر دمای مناسب آب برای کارکردن این پمپ ها ۴۵ درجه میباشد. جدول فنی هر یک از پمپ های کفکش ملل را با کلیک بر روی هر مدل میتوانید مشاهده بفرمایید .

ارتباط با ما 

کارخانه صنایع پمپ ملل در استان تهران، جاده ساوه، سه را ه آدران، نبش خیابان شهدای هفت تیر پلاک ۵۳

https://t.me/Melalpump

https://rubika.ir/pumpmelal

https://eitaa.com/pumpmelal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *