مطالب آموزشی

روش های راه اندازی الکتروموتور در پمپ

پمپ ملل تولید و فروش انواع پمپ ‌های صنعتی و خانگی،کف کش و لجن کش با بهترین قیمت و آموزش راه اندازی الکتروموتور در پمپ‌ها و ارائه سرویس و خدمات

صنایع پمپ سازی ملل تولید کننده انواع پمپ کف کش، پمپ لجن کش، شناور تک فاز و شناور ۳ فاز در ایران میباشد. پمپ ملل با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص خود محصولات بسیار با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه نموده است .درادامه با ما همراه باشید تا مطالب مهمی درباره روش های راه اندازی الکتروموتور در پمپ ها در اختیارتان قرار گیرد.پمپ ملل تولید و فروش انواع پمپ ‌های صنعتی و خانگی،کف کش و لجن کش با بهترین قیمت و آموزش راه اندازی الکتروموتور در پمپ‌ها و ارائه سرویس و خدمات

 

روش های راه اندازی الکتروموتور در پمپ

۱-استارت مثلث (Direct On Line) یا DOL

ساده ترین روش استارت موتورهای القایی، روش مثلث است که به نام های DOL و تک ضرب نیز معروف است. استارتر DOL شامل یک مدارشکن قدرت (دژنکتور یا Circuit Breaker) یا MCCB (کلید خودکار جهت محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه)، کنتاکتور و رله حرارتی جهت حفاظت هستند.

کنتاکتور الکترومغناطیسی می تواند توسط رله حرارتی در شرایط خطا قطع اتصال شود. کنتاکتور به وسیله دکمه های استارت و استاپ جداگانه کنترل می شود و یک کنتاکت (اتصال) اضافی روی آن به کار برده شده است. در این روش برق مستقیم (سه فاز یا تک فاز) وارد کنتاکتور شده و بعد به الکتروموتور متصل می گردد.

ویژگی های استارت مثلث

روش مثلث جریان راه اندازی بالایی دارد و همچنین با حداکثر گشتاور شروع به کار می کند که در اغلب صنایع لازم نیست و ممکن است باعث ایجاد تنش در قسمت های دوار و کوپلینگ ها شود.

هنگامی که موتور شتاب می گیرد، جریان شروع به کاهش یافتن خواهد کرد اما به صورت محسوس تا وقتی که موتور به بالاترین سرعت برسد کاهش نمی یابد. در موارد زیادی روش تک ضرب به عنوان کارآمدترین روش و حتی تنها روش راه اندازی می باشد.

در پمپ ها، حداکثر تا توان ۱۱ کیلووات از این روش استفاده می شود، چون در موتورهای بزرگتر به دلیل بالا بودن جریان راه اندازی این روش، موتور آمپر زیادی می کشد.الکترو پمپ کفکش 

پمپ ملل تولید و فروش انواع پمپ ‌های کف کش و لجن کش با بهترین قیمت و آموزش راه اندازی الکتروموتور در پمپ‌ها و ارائه سرویس و خدمات

 

۲-استارت ستاره-مثلث (دو ضرب)

موتورهایی که با اتصال به سیم پیچی مثلث کار می کند، با اتصال به سیم پیچی ستاره استارت می خورند و مقدار آمپر مصرفی و نیروی گشتاوری اولیه آنها به یک سوم مقدار استارت مثلث Ɵ کاهش پیدا می کند. در این روش با کاهش ولتاژ جریان، گشتاور نیز کاهش می یابد.

قطعات مورد استفاده در راه اندازی ستاره-مثلث (star-delta) شامل ۳ عدد کنتاکتور، فیوز محافظ، بی متال، کنترل فاز و تایمر می باشد. روش ستاره-مثلث نمی تواند گشتاور مورد نیاز الکتروموتورهایی که تحت بار اولیه شروع به کار می کنند؛ استفاده شود. پیشنهاد می گردد در این روش، دینام بدون بار استارت شود.الکتروپمپ لجن کش

 

استارت نرم (Soft start)

همانطور که از نام آن پیداست موتور را به صورت نرم راه اندازی می کند و به سرعت نهایت می رساند و همین طور به صورت نرم خاموش می کند. در این روش نمی توان سرعت موتور را تغییر داد. نحوه عملکرد مشابه با روش ستاره مثلث دارد و بر روی هر فاز ولتاژ را کم می کند. وقتی دینام به دور نامی خود رسید، سافت استارتر باید از مدار خارج گردد. همچنین برای استارت موتور زیر بار مناسب نمی باشد.

آموزش

درایو AC

درایو تجهیزی است که جهت کنترل سرعت موتور (با تغییر دور) مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیز با نام های دیگری مثل مبدل فرکانس، تنظیم کننده فرکانس، درایو، اینورتر و غیره نیز شناخته می شود. در کاتالوگ ها از دو واژه درایو سرعت متغیر (VSD) و درایو فرکانس متغیر (VFD) نام می برند. درایوهای AC رایج جهت کنترل دور موتور القایی با یکی از سه روش زیر عمل می کنند:

  • اینورتر تغییر دهنده ولتاژ (VVI)
  • اینورتر منبع جریان (CSI)
  • مدولاسیون پهنای باند (PWM)

تمامی این درایوها برق ورودی AC را از منبع گرفته و توسط رکتیفایر آن را به DC تبدیل می کنند، سپس مجددا توسط اینورتر به برق AC تبدیل می شود که ولتاژ و فرکانس آن تحت کنترل است.

https://eitaa.com/pumpmelal

سیستم محافظتی

بهتر است الکتروموتورها را به منبع تغذیه دارای کنتاکتور مناسب با سیستم محافظتی اورلود متصل کنید.

پمپ ملل تولید و فروش انواع پمپ ‌های صنعتی و خانگی،کف کش و لجن کش با بهترین قیمت و آموزش راه اندازی الکتروموتور در پمپ‌ها و ارائه سرویس و خدمات

پمپ‌سازی ملل

صنایع پمپ‌سازی ملل پس از سال‌ها تولید در زمینه الکترو پمپ‌های کف‌کش شناور با استفاده از تکنولوژی جدید و پس از کسب تجربه در تولید انواع برند های مختلف اکنون محصول جدید خود را به نام پمپ‌ملل تولید و روانه بازار نموده است. این محصول از بهترین نوع آلیاژ و تکنولوژی جدید تولید شده است. جهت سفارش انواع پمپ کفکش و پمپ لجنکش و یا اطلاع از قیمت و خرید انواع آن‌ها با صنایع پمپ سازی ملل تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *